Pages

November 24, 2010

hatred

byk kali ak dgr setiap dari kita punya "dark side" msg2..mulanya ak tak brape nk paham lg ap mksudnya tp apabila kita b'jln dan terus b'jln dlm menempuhi kehidupan ni, kadang2 apa yang dulunya terasa asing dan kita tak leh terima rasa mcm senang jer nk faham..so, dlm erti kata laen, aku dah pun mengerti sepenuhnya maksud "inner dark side" tuh...

bg org yang kita anggp dia adalah terbaek juga kadang ada perasaan dendam dan benci dalam diri dia...aku tak kata pd orang laen tp ianya berlaku dalam lingkaran kehidupan aku..orang yang paling aku respect dan dia menjadi idola dalam kehidupan aku juga ada tersimpan perasaan benci dan perasaan yang negatif dalam diri dia..aku sedar tak siapa boleh jadi sesempurna para Nabi dan Rasul tp dimata hati dan jiwa aku, dia sempurna...

aku teringat lirik lagu dari penyanyi dari tanah seberang yang menjadi kegemaran aku..

"aku bukan Nabi yang bisa sempurna..."

betul tu...kita bukan Nabi yang bisa sempurna dan memaafkan kesalahan seseorang dengan ikhlas...tp ak merenung kembali perasaan itu sangat menyakitkan..bukan saja menyakitkan diri sendiri tapi juga menyakitkan orang di sekeliling kita...dan apa yang lebih teruk lagi kita membenci seseorang tanpa pernah diketahui oleh orang itu...

apa salahnya cuba memaafkan dan melepaskan??

bukankah itu lebih baek dari memendam perasaan yang hanya akan membunuh diri sendiri??


lebih2 lagi orang yang dibenci adalah orang yang dekat dengan kita...

bukankah lebih baek melepaskan dari terus merasa lelah setiap kali bersua muka??

hrrrmmm...mungkin apa yang aku fikir tak semudah apa yang dilalui oleh seseorang itu..mungkin juga apa yang mereka lalui tak sama dengan apa yang aku bayangkan...untuk berbicara dengan lebih lagi tentang "perasaan BENCI" ini, aku rasa aku juga tidak layak..kerana aku juga punya rasa benci itu dalam diri yang hingga kin tak bisa ak kikis...adakah itu lumrah bagi makhluk yang bernama manusia untuk punyai rasa benci ini??? yang pasti hanya ada satu cara untuk mengatasi perasaan ini dan kini aku mengaplikasikannya...perasaan benci itu harus kita tempuhi dan lalui agar ianya akan berlalu seiring dengan waktu...

No comments:

Post a Comment